Guru sebagai role model
by Ahmad Rizwan B Jaafar IPSAH--BA(U) - Tuesday, 18 November 2008, 04:18 PM
  Tak kira di mana-mana pun, kita adalah guru.baik yang mengajar PI @ BA.Sama ada di sekolah atau di luar sekolah. Memang menjadi matlamat pendidikan dalam Islam untuk melahirkan insan yang berakhlak mulia. Maka sewajarnya gurulah yang menunjukkan akhlak yang mulia untuk dicontohi murid-murid. Tetapi yang ingin saya utarakan di sini ialah ada dikalangan ustazah yang boleh dan dengan bangganya memperkenalkan tunangnya kepada muridnya ditempat awam.
Ada pula ustazah yang sampai sekarang belum faham macamana kod pakaian yang menutup aurat. Pakai tudung pun nipis macam kulit bawang.Stokin pun lupa.Kalau dah kategori "القواعد من النساء" tak pa laa.Ni masih muda.Ustaz-ustaz yang tertengok pun nak ulang 2 kali.Bertudung pun bagi nama ja tudung.sekilas pandang pun boleh tau nasi lemak tu harga berapa.Tak cukup labuh dan tebal la.
Jadi , ingatlah kita bukan sahaja bertugas untuk menyampaikan ilmu tapi kita juga adalah agen-agen untuk membentuk akhlak.
"وما أريد إلا الإصلاح ما استطعت"
Re: Guru sebagai role model
by Idris Bin Ismail IPPPP--PA - Tuesday, 25 November 2008, 10:43 PM
 

betul 2 kawan............saya sokong 200peratus, jgn la kita sekadar nagajar quran jer tapi tgok2 la maknanya skali, mungkin la diaorg dah lupa kot..... dalam surah nur ayat 31 dah cter ttg aurat wanita...............harap2 lps ni pakat2 baca la ayat 2..............jgn soh anak murid jer baca quran, guru pun kna baca jga....tak ghitu.....jgn kta anggap kita dah pandai bila kita jadi guru....tp sbenarnya kita tak cukup lg ilmu, pepatah arab ada mengatakan العلم بلا عمل كالشجربلا ثمر ,saya rasa smua dah pham kot maknanya kalo tak pham cari kamus ek......

Re: Guru sebagai role model
by Hilman Bin Sahak IPPPP--PA - Tuesday, 25 November 2008, 11:42 PM
  bukan ke dalam Al Quran telah tertulis dengan jelas tentang aurat wanita. rasanya semua org dah tau, tapi saja buat2 tak tau kot, tak pun tak dapat hidayah lagi kot, kalau nama nya hidayah mungkin dah dapat hidayah kooott.ataupun hidayah dah dapat tapi tak di ambil. kalau bukan kita yang nak merubah diri kita sapa lagi yang nak ubah "sesungguhnya Allah SWT tidak akan mengubah nasib satu kaum itu melainkan dia sendiri yang mengubahnya. hidup kita ni tak lama.kalau rasa dah kebal teruskan lah pakai kulit bawang tu,tak payah nak penat2 beli "jaurobun". kalau nak jimat lagi saya ada banyak stokin bola, boleh la nak pakai.tepuk dada tanya iman.


OPGMOLL
You are not logged in. (Login)